Welkom! Wat leuk dat je een kijkje neemt op mijn website! Mogelijk ben ik degene die je zoekt om mee samen te werken. Mijn logo zegt veel over wie ik ben en hoe ik werk 🙂
Ik ben Simone van Dijk, geboren in 1967, en moeder van twee zonen. Met hart en ziel ben ik verbonden aan zowel mijn thuisfront als aan mijn werk.
Gedrag (van leerlingen, collega’s, ouders en van jezelf niet te vergeten) begrijpen en positief beïnvloeden is mijn specialisatie.
Mijn werk is zeer divers: ik coach leraren, schoolleiders en MT’s, maar ook psychologen en orthopedagogen van samenwerkingsverbanden, IB’rs en kwaliteits- en ondersteuningscoördinatoren PO en VO op hun vragen over goed lesgeven, complex gedrag van leerlingen en hun ouders, leiding geven, gespreksvaardigheden, handelingsgericht werken & arrangeren, en andere vragen.
Als docent en trainer verzorg ik nascholingen, o.a. over Taal & Gedrag en over het samenwerken met ouders en ik geef les aan (post-) HBO-opleidingen van o.a. Medilex en E-wise.
Ook sta ik nog regelmatig met name in het S(B)O voor de klas als co-teacher. Met veel plezier werk ik een aantal uren in de week op scholen als coach van kinderen en jongeren en voer ik met hen handelingsgerichte kindgesprekken. Ook train ik teams in het voeren van deze wederkerige op uitkomsten gerichte gesprekken.
Meer over mij:
Gezond verstand, een groot hart, humor, creativiteit en een nieuwsgierig onderzoekend karakter typeren mij.
Ik ben universitair en praktisch opgeleid, en gevormd door 58 jaar levenservaring.
In 1991 studeerde ik af aan de Universiteit van Amsterdam als hispanist en docent Spaans en Latijns-Amerikakunde. Vervolgens heb ik, naast mijn werk als docent dans en docent Spaans in het volwassenenonderwijs, de zij-instroom-Montessori-Pabo voltooid en een aantal jaren gewerkt als docent VO en leerkracht PO.
Sindsdien heb ik me doorlopend verder geschoold tot coach, klinisch psycholoog, leidinggevende en trainer.
In 2019-2023 specialiseerde ik me verder in Traumasensitief Onderwijs. Zo volgde ik o.a. in 2022 nascholing bij Hechter en rondde ik in juni 2023 de Train-de-trainer-opleiding af bij Leony Coppens.
In 2024 ga ik op herhaling een studie Klinische Psychologie volgen om nog beter opgeleid als jongerencoach te kunnen werken.
Wil je meer weten over hoe ik opgeleid ben en waar ik mijn rijke ervaring tot nu toe opgedaan heb, neem dan een kijkje in mijn cv.
Sinds 2016 geef ik mijn werkzaamheden vorm als ondernemende, zelfstandig gevestigde, als ZZP dus. Mijn bedrijf mag het keurmerk CRKBO voeren.
“Je zou een goede rechercheur zijn”, zei een politieman: “Je kunt goed luisteren, uitvragen, analyseren, scenario’s onderzoeken.”
Alleen ben ik niet op zoek naar dé waarheid, maar naar wie mensen zijn en naar wat werkt.
Perspectieven zien, haakjes vinden, invloed, mogelijkheden, (verborgen) potentie. Niet problematiseren maar ontrafelen. Opperen in plaats van mopperen.
Vanuit een integere, onderzoekende, handelingsgerichte grondhouding stimuleer ik zelfbewustzijn, zelfvertrouwen, kwaliteit van aandacht, echt luisteren, het stellen van goede vragen, ‘anders’ kijken naar gedrag, naar wat je denkt te zien, het nemen van verantwoordelijkheid, het tonen van compassie en het voeren van moedige gesprekken.
Samen met professionals en belanghebbenden PO en VO werk ik aan alle facetten van goed onderwijs, dus inclusief een bewust mensbeeld.
Wat ons bindt, is het doel waar we voor gaan, de opdracht waar we voor staan, het belang dat we dienen.
Kleine interventies, groot resultaat.
We werken aan een sterke basis van pedagogische, didactische, communicatieve en organisatorische vaardigheden, met daarbinnen vragen rond:
- Inclusie
- (persoonlijk) Leiderschap
- Complex (leer)gedrag
- Wederkerige samenwerking (onderling en met leerlingen en hun ouders/verzorgers)
- Handelingsgericht werken (HGW) en arrangeren ((HGA): visieontwikkeling en methodiek
- Traumasensitief goed lesgeven
- Professioneel gedrag, weg van drama of ja,maar- sabotage
- Waarderende onderzoekende flitsbezoeken als methodiek
Ook coach ik mensen o.a. op:
–reïntegratie na ziekte
–balansvragen rond weerbaarheid, veerkracht, assertiviteit, werkplezier, druk op werk en werkdruk
Zo licht als kan, zo diepgaand als nodig.
HGW-proof, systemisch, oplossingsgericht, waarderend onderzoekend en liefdevol confronterend, mbv ACT, TA, NLP, Appreciative inquiry, en het Ecologisch perspectief. En o ja, ik heb Longcovid. De uren díe ik werk, ben ik er 100%.
‘Het is met veel enthousiasme dat ik Simone aanbeveel als trainer en begeleider. Haar vermogen om goed te luisteren en verbanden te leggen is indrukwekkend en maakt haar uitzonderlijk in haar werk. Of het nu gaat om een groepsgesprek of een één-op-één-gesprek, ze weet altijd de kern te raken en een passend, doordacht antwoord te geven. Haar analytische vaardigheden zijn van een hoog niveau, en ze heeft een unieke manier om complexe situaties helder te maken.
Persoonlijk heeft ze mij geholpen mijn rol en plek binnen mijn werk beter te begrijpen en te ontwikkelen. Die één-op-één begeleiding was voor mij van onschatbare waarde. Ze wist precies de juiste vragen te stellen en gaf mij inzichten die mij verder brachten, zowel professioneel als persoonlijk.
Simone is een warm en betrokken persoon, wat haar trainingen niet alleen leerzaam, maar ook inspirerend maakt. Haar sessies over handelingsgericht werken, arrangeren en beïnvloeding van gedrag sluiten goed aan bij de behoeften van schoolbegeleiders, orthopedagogen en psychologen. Ze creëert een veilige en stimulerende leeromgeving, waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt.
Ik kan haar van harte aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar een deskundige, betrokken en empathische trainer. Ze brengt niet alleen kennis en kunde mee, maar ook warmte en aandacht, en dat maakt haar begeleiding zo waardevol.’
Tanja Molenaar, consulent samenwerkingsverband passend onderwijs IJmond, orthopedagoog
‘Heerlijk samengewerkt! Simone kon goed doorvragen om te komen tot mijn behoeftes en sloot daar bij aan. Met haar ervaringen was ze instaat handreikingen te doen die mij een sterkere schoolleider maken. Simone nam de tijd en gaf mij de regie.’
Marijke Cals-Stenger, directeur Karel Eykmanschool
‘Enthousiast, eerlijk, positief, motiverend, energiek. Dit zijn de dingen waar ik gelijk aan moet denken als het gaat over Simone. De bezoeken in de klas en de gesprekken erna hebben mij geholpen om kritisch naar mijn handelen te kijken. Samen hebben wij handvatten bedacht die ik kan gebruiken in de klas. Zij weet heel goed jouw kracht(en) te benoemen en te gebruiken, dit werd mij al duidelijk tijdens het gesprek na de eerste observatie. Als sparringspartner gaf zij mij het gevoel dat wij samen naar oplossingen zochten en deze ook vonden.’
Sébastiaan Zaalberg, leerkracht IKC Klimboom Zoetermeer
Over onderwijs en mijn ervaringen in de praktijk schrijf ik artikelen, stukjes op linkedin en publiceer ik boeken.
Mijn visie en missie:
Onderwijs lijkt al jaren in een kramp te zitten: hoge uitvalcijfers, een nijpend lerarentekort, hoge werkdrukbeleving en het gevoel weinig ruimte te mogen of kunnen nemen voor regie.
Het is mijn missie het onderwijs uit die kramp te halen door bij te dragen aan
een meer positief-kritische, onderzoekende grondhouding, meer werkplezier en meer vákmensschap in het onderwijs.
Waarom? Met meer vakmensschap en plezier je werk doen, leidt tot meer zelfvertrouwen, dus tot meer regie, meer ontspanning en meer ruimte om te spelen met de materie.
Daar varen de leerlingen in de klas, hun ouders en de onderwijsprofessionals zelf wel bij.
Wie zich gehoord en gezien voelt, positief benaderd wordt , zich toegerust weet en invloed heeft,
is meer ontspannen en ontwikkelt zelfvertrouwen.
Wie ontspannen is en zelfvertrouwen heeft, verwerkt informatie beter en sneller.
In een stimulerende en ondersteunende onderwijsomgeving,
heeft men meer plezier in leren en werken.
Zelfvertrouwen, zelfsturing en doorzettingsvermogen zijn nodig om goed tot leren en functioneren te komen.
Waar leraren succes ervaren omdat ze teambreed en samen met ouders en leerlingen een soms complexe klus klaren,
ontstaat vertrouwen, toewijding en energie.
Van daaruit worden we/ze actief en maken we/ze vlotter de stap van praten óver naar dóen.
Dus:
Leer de kinderen en je groep kennen, écht kennen.
En, laat jezelf leren kennen als leerkracht en als collega.
Leer het team kennen als directeur. Leer je collega’s kennen. Leer de ouders kennen.
Investeer in de relatie. Toon belangstelling. Toon initiatief. Toon moed.
Praat meer mét kinderen in plaats van óver kinderen. Praat mét elkaar in plaats van over elkaar: collega’s en ouders.
Kijken, kijken, kijken. Luisteren, luisteren, luisteren!
Stel vragen. Ontspan. Contact, contact, contact.
Wees je bewust van je impact, wees je bewust van de kracht van elke interactie, bouw een sterke basis en doe ertoe!
Volg mijn blogs op LinkedIn .