WIE BEN IK

simone-footer

 

Ik ben Simone van Dijk, geboren in 1967, en moeder van twee zonen.

In 1991 studeerde ik af aan de Universiteit van Amsterdam als hispanist en docent Spaans en Latijns-Amerikakunde. Vervolgens heb ik de zij-instroom-Montessori-Pabo voltooid en een aantal jaren gewerkt als docent en leerkracht. 

Vanaf het jaar 2000 ben ik aan de slag gegaan als leidinggevende, coach, trainer en onderwijs- en communicatieadviseur. Regelmatig geef ik als docent gastlessen in het (post) hbo, en lezingen en workshops op congressen.

Ook sta ik nog regelmatig voor de klas als co-teacher of invaljuf. 

Met hart en ziel ben ik verbonden aan zowel mijn thuisfront als aan mijn werk. Gevormd door het leven en zowel wetenschappelijk universitair als praktisch opgeleid. 

Ik heb me gespecialiseerd in gedrag, goed lesgeven, communicatie en handelingsgericht werken & arrangeren. Op het moment en ook in 2023 verdiep ik me via gesprekken, boeken en nascholing in traumasensitief lesgeven.

Dagelijks begeleid ik scholen en medewerkers van samenwerkingsverbanden rond vragen over gedrag van leerlingen, ouders en collega’s, over hoe je de leerling kunt betrekken, eigenaarschap kunt ontwikkelen, ook/juist wanneer er zorgen zijn, hoe je als tandem directeur-IB’er overleggen effectiever kunt maken en je collega’s kunt versterken in pro-actief, positief-kritisch professioneel gedrag, hoe je leerkrachten beter kunt voorbereiden op soms complexe gespreksvoering met ouders en nog veel meer zaken die zich soms niet 1,2,3 vanuit de theorie naar de praktijk laten vertalen.

Over onderwijs en mijn ervaringen in de praktijk schrijf ik artikelen, stukjes op linkedin en publiceer ik boeken.

Wilt u meer weten over hoe ik opgeleid ben en waar ik mijn rijke ervaring tot nu toe opgedaan heb, neem dan een kijkje in mijn cv.  

Hier ziet u met welke opdrachtgevers ik samenwerk. Wat zij vinden van mij en mijn manier van werken kunt u lezen in hun reviews. 

Mijn signatuur is handelingsgericht en ik denk dus graag in mogelijkheden

 

Onderwijs lijkt in een kramp te zitten: hoge uitvalcijfers, een nijpend lerarentekort, hoge werkdrukbeleving en het gevoel weinig ruimte te mogen of kunnen nemen voor regie.

 

Het is mijn missie het onderwijs uit die kramp te halen door bij te dragen aan 

 

een meer positief-kritische, onderzoekende grondhouding, meer werkplezier en meer vákmensschap in het onderwijs. 

 

Waarom? Met meer vakmensschap en plezier je werk doen, leidt tot meer zelfvertrouwen, dus tot meer regie, meer ontspanning en meer ruimte om te spelen met de materie.

 

Daar varen de leerlingen in de klas, hun ouders en de onderwijsprofessionals zelf wel bij.

 

kennis ervaring creativiteit

 

Wie zich gehoord en gezien voelt, positief benaderd wordt , zich toegerust weet en invloed heeft,

is meer ontspannen en ontwikkelt zelfvertrouwen.

Wie ontspannen is en zelfvertrouwen heeft, verwerkt informatie beter en sneller.

In een stimulerende en ondersteunende onderwijsomgeving,

heeft men meer plezier in leren en werken.

Meer plezier leidt tot meer focus, zelfsturing en doorzettingsvermogen.

Zelfvertrouwen, zelfsturing en doorzettingsvermogen zijn nodig om goed tot leren en functioneren te komen.

Waar leraren  succes ervaren omdat ze teambreed en samen met ouders en leerlingen een soms complexe klus klaren,

ontstaat vertrouwen, toewijding en energie.

Van daaruit worden we/ze actief en maken we/ze vlotter de stap van praten óver naar dóen.

 

Dus:

Leer de kinderen en je groep kennen, écht kennen.

En, laat jezelf leren kennen als leerkracht en als collega.

Leer het team kennen als directeur. Leer je collega’s kennen. Leer de ouders kennen.

Investeer in de relatie. Toon belangstelling.  Toon initiatief.  Toon moed.

Praat meer mét kinderen in plaats van óver kinderen.

Kijken, kijken, kijken. Luisteren! 

Stel vragen.  

Contact, contact, contact.

Wees je bewust van je impact, wees je bewust van de kracht van elke interactie, bouw een sterke basis

en doe ertoe!

 

 

Volg mijn blogs op LinkedIn .