WIE BEN IK

simone-footer

 

Welkom! Wat leuk dat je een kijkje neemt op mijn website! Mogelijk ben ik degene die je zoekt om mee samen te werken. Mijn logo zegt veel over ik ben en hoe ik werk ūüôā

Ik ben Simone van Dijk, geboren in 1967, en moeder van twee zonen. Met hart en ziel ben ik verbonden aan zowel mijn thuisfront als aan mijn werk.

Gedrag (van leerlingen, collega‚Äôs, ouders en van jezelf) snappen en be√Įnvloeden is mijn specialisatie.

Mijn werk is zeer divers: ik coach met name schoolleiders individueel, MT’s als geheel, adviseurs van samenwerkingsverbanden, leraren, IB’rs en kwaliteitsco√∂rdinatoren op hun vragen over leiding geven, gesprekstechnieken, alles rond handelingsgericht werken & arrangeren, en meer. Ik verzorg teamnascholingen en workshops o.a. over Taal & Gedrag en over het samenwerken met elkaar en met ouders, en ik geef les aan (post-) HBO-opleidingen van o.a. Medilex en E-wise.

Ook sta ik nog regelmatig in het S(B)O voor de klas als co-teacher. Met veel plezier werk ik een aantal uren in de week op scholen als coach van kinderen en jongeren en voer ik met hen handelingsgerichte gesprekken. Ook train ik teams in het voeren van deze wederkerige op uitkomsten gerichte (WUG dus) gesprekken.

 

Meer over mij: 

Gezond verstand, een groot hart, humor, creativiteit en een nieuwsgierig karakter typeren mij.

Ik ben universitair en praktisch opgeleid, en gevormd door 57 jaar levenservaring.

In 1991 studeerde ik af aan de Universiteit van Amsterdam als hispanist en docent Spaans en Latijns-Amerikakunde. Vervolgens heb ik,  naast mijn werk als docent dans en docent Spaans in het volwassenenonderwijs, de zij-instroom-Montessori-Pabo voltooid en een aantal jaren gewerkt als docent VO en leerkracht PO. 

Sindsdien heb ik me doorlopend verder geschoold tot coach, klinisch psycholoog, leidinggevende en trainer en ben ik aan de slag gegaan als leidinggevende, coach, teamtrainer en onderwijs- en communicatieadviseur PO en VO.

In 2019-2023 specialiseerde ik me verder in Traumasensitief Onderwijs. Zo volgde ik o.a. in 2022 nascholing bij Hechter en rondde ik in juni 2023 de Train-de-trainer-opleiding af bij Leony Coppens.

In 2024 ga ik op herhaling een studie Klinische Psychologie volgen om nog beter opgeleid als jongerencoach te kunnen werken.

Wil je meer weten over hoe ik opgeleid ben en waar ik mijn rijke ervaring tot nu toe opgedaan heb, neem dan een kijkje in mijn cv.  

Sinds 2016 geef ik mijn werkzaamheden vorm als ondernemende, zelfstandig gevestigde, als ZZP dus. Mijn bedrijf mag het keurmerk CRKBO voeren. 

‚ÄúJe zou een goede rechercheur zijn‚ÄĚ, zei een politieman: ‚ÄúJe kunt goed luisteren, uitvragen, analyseren, scenario‚Äôs onderzoeken.‚ÄĚ

Alleen ben ik niet op zoek naar dé waarheid, maar naar wie mensen zijn en naar wat werkt.

Perspectieven zien, haakjes, invloed, mogelijkheden, (verborgen) potentie.

Vanuit een oprechte onderzoekende handelingsgerichte grondhouding stimuleer ik zelfbewustzijn, kwaliteit van aandacht, luisteren, het stellen van goede vragen, ‚Äėanders‚Äô kijken, denken in mogelijkheden, verantwoordelijkheid nemen en moed.

Samen met professionals en belanghebbenden PO en VO werk ik aan alle facetten van goed onderwijs, dus inclusief een bewust mensbeeld.

Wat ons bindt, is het doel waar we voor gaan, de opdracht waar we voor staan, het belang dat we dienen.

Kleine interventies, groot resultaat.

We werken aan een sterke basis van pedagogische, didactische, communicatieve en organisatorische vaardigheden, met daarbinnen vragen rond:

-contact
-(persoonlijk) leiderschap
-complex (leer)gedrag
-wederkerige samenwerking en gespreksvaardigheden
-Handelingsgericht werken (HGW) en arrangeren ((HGA)
-Traumasensitief lesgeven
-professioneel gedrag, weg van drama of sabotage
-waarderende flitsbezoeken

Ook coach ik mensen o.a. op:
re√Įntegratie na ziekte
balansvragen rond weerbaarheid, veerkracht, assertiviteit, werkplezier, druk op werk en werkdruk

Zo licht als kan, zo diepgaand als nodig.

HGW-proof, systemisch, oplossingsgericht, waarderend onderzoekend en liefdevol confronterend, mbv ACT, TA, NLP, Appreciative inquiry, en het Ecologisch perspectief. En o ja, ik heb Longcovid. De uren díe ik werk, ben ik er 100%.

Reviews:

‚ÄúSimone luistert en stelt prikkelende vragen die er toe doen, die je aan het denken zetten.‚ÄĚ

“Bevlogenheid, betrokkenheid, praktijkgerichte aanpak en humor kenmerken haar manier van werken.
Iedereen gaat in beweging.‚ÄĚ

‚ÄúZe sluit aan, is in contact, verbindt theorie en praktijk, maakt scherpe analyses en heeft de durf die te bespreken.”

‚ÄúIk gun iedereen Simone. Ik heb je als een cadeau ervaren.‚ÄĚ

‚ÄúJe hebt iets bij me geraakt dat ik kwijt was: ik ben weer trots op mezelf!‚ÄĚ

‚ÄúIn verbinding met verstand van zaken. Wat werken we prettig met je samen!‚ÄĚ

Hier zie je met welke opdrachtgevers ik samenwerk. Wat zij nog meer vinden van mij en mijn manier van werken kun je lezen in nog meer reviews. 

Over onderwijs en mijn ervaringen in de praktijk schrijf ik artikelen, stukjes op linkedin en publiceer ik boeken.

 

Mijn visie en missie: 

Onderwijs lijkt al jaren in een kramp te zitten: hoge uitvalcijfers, een nijpend lerarentekort, hoge werkdrukbeleving en het gevoel weinig ruimte te mogen of kunnen nemen voor regie.

 

Het is mijn missie het onderwijs uit die kramp te halen door bij te dragen aan 

 

een meer positief-kritische, onderzoekende grondhouding, meer werkplezier en meer vákmensschap in het onderwijs. 

 

Waarom? Met meer vakmensschap en plezier je werk doen, leidt tot meer zelfvertrouwen, dus tot meer regie, meer ontspanning en meer ruimte om te spelen met de materie.

 

Daar varen de leerlingen in de klas, hun ouders en de onderwijsprofessionals zelf wel bij.

 

kennis ervaring creativiteit

 

Wie zich gehoord en gezien voelt, positief benaderd wordt , zich toegerust weet en invloed heeft,

is meer ontspannen en ontwikkelt zelfvertrouwen.

Wie ontspannen is en zelfvertrouwen heeft, verwerkt informatie beter en sneller.

In een stimulerende en ondersteunende onderwijsomgeving,

heeft men meer plezier in leren en werken.

Meer plezier leidt tot meer focus, zelfsturing en doorzettingsvermogen.

Zelfvertrouwen, zelfsturing en doorzettingsvermogen zijn nodig om goed tot leren en functioneren te komen.

Waar leraren  succes ervaren omdat ze teambreed en samen met ouders en leerlingen een soms complexe klus klaren,

ontstaat vertrouwen, toewijding en energie.

Van daaruit worden we/ze actief en maken we/ze vlotter de stap van praten óver naar dóen.

 

Dus:

Leer de kinderen en je groep kennen, écht kennen.

En, laat jezelf leren kennen als leerkracht en als collega.

Leer¬†het team kennen als directeur. Leer je collega’s kennen. Leer de ouders kennen.

Investeer in de relatie. Toon belangstelling.  Toon initiatief.  Toon moed.

Praat meer m√©t kinderen in plaats van √≥ver kinderen. Praat m√©t elkaar in plaats van over elkaar: collega’s en ouders.

Kijken, kijken, kijken. Luisteren, luisteren, luisteren! 

Stel vragen.  Ontspan.  Contact, contact, contact.

Wees je bewust van je impact, wees je bewust van de kracht van elke interactie, bouw een sterke basis en doe ertoe!

 

Volg mijn blogs op LinkedIn .