WIE BEN IK

simone-footer

 

Welkom! Wat leuk dat je een kijkje neemt op mijn website! Mogelijk ben ik degene die je zoekt om mee samen te werken.

Ik ben Simone van Dijk, geboren in 1967, en moeder van twee zonen.

Gedrag (van leerlingen, collega’s, ouders en van jezelf) snappen en beïnvloeden is mijn specialisatie.

Gezond verstand, een groot hart, humor, creativiteit en een nieuwsgierig karakter typeren mij. Ik ben universitair en praktisch opgeleid, en gevormd door 56 jaar levenservaring.

In 1991 studeerde ik af aan de Universiteit van Amsterdam als hispanist en docent Spaans en Latijns-Amerikakunde. Vervolgens heb ik de zij-instroom-Montessori-Pabo voltooid en een aantal jaren gewerkt als docent VO en leerkracht PO

Vanaf 2000 heb ik me verder geschoold tot coach, leidinggevende en trainer, en ben ik aan de slag gegaan als leidinggevende, coach, teamtrainer en onderwijs- en communicatieadviseur PO en VO.

Regelmatig geef ik daarnaast als gastdocent lessen aan studenten in het (post) hbo, en lezingen en workshops op congressen. Ook sta ik nog regelmatig voor de klas als co-teacher of invalleerkracht. 

Sinds 2016 geef ik mijn werkzaamheden vorm als ondernemende, zelfstandig gevestigde, als ZZP dus. 

Met hart en ziel ben ik verbonden aan zowel mijn thuisfront als aan mijn werk. 

In 2019-2023 specialiseer ik me verder in Traumasensitief Onderwijs. Zo volg ik o.a. in 2022 nascholing bij Hechter en in juni 2023 de Train-de-trainer-opleiding bij Leony Coppens.

 

“Je zou een goede rechercheur zijn”, zei een politieman: “Je kunt goed luisteren, uitvragen, analyseren, scenario’s onderzoeken.”

Alleen ben ik niet op zoek naar dé waarheid, maar naar wie mensen zijn en naar wat werkt.

Perspectieven zien, haakjes, invloed, mogelijkheden, (verborgen) potentie.

Vanuit een oprechte onderzoekende handelingsgerichte grondhouding stimuleer ik zelfbewustzijn, kwaliteit van aandacht, luisteren, het stellen van goede vragen, ‘anders’ kijken, denken in mogelijkheden, verantwoordelijkheid nemen en moed.

Samen met professionals en belanghebbenden PO en VO werk ik aan alle facetten van goed onderwijs.

Wat ons bindt, is het doel waar we voor gaan, de opdracht waar we voor staan, het belang dat we dienen.

Kleine interventies, groot resultaat.

We werken aan een sterke basis van pedagogische, didactische, communicatieve en organisatorische vaardigheden, met daarbinnen vragen rond:

contact
-(persoonlijk) leiderschap
-complex (leer)gedrag
-wederkerige samenwerking en gespreksvaardigheden
-Handelingsgericht werken (HGW) en arrangeren ((HGA)
-Traumasensitief lesgeven
-professioneel gedrag, weg van drama of sabotage
-waarderende flitsbezoeken

Ook coach ik mensen o.a. op:
reïntegratie na ziekte
balansvragen rond weerbaarheid, veerkracht, assertiviteit, werkplezier, druk op werk en werkdruk

Zo licht als kan, zo diepgaand als nodig.

HGW-proof, systemisch, oplossingsgericht, liefdevol confronterend, mbv ACT, TA, NLP, Appreciative inquiry, en het Ecologisch perspectief.

En o ja, ik heb Longcovid. De uren díe ik werk, ben ik er 100%.

Reviews:

“Simone luistert en stelt prikkelende vragen die er toe doen, die je aan het denken zetten.”

“Bevlogenheid, betrokkenheid, praktijkgerichte aanpak en humor kenmerken haar manier van werken.
Iedereen gaat in beweging.”

“Ze sluit aan, is in contact, verbindt theorie en praktijk, maakt scherpe analyses en heeft de durf die te bespreken.”

“Ik gun iedereen Simone. Ik heb je als een cadeau ervaren.”

“Je hebt iets bij me geraakt dat ik kwijt was: ik ben weer trots op mezelf!”

“In verbinding met verstand van zaken. Wat werken we prettig met je samen!”

Hier zie je met welke opdrachtgevers ik samenwerk. Wat zij nog meer vinden van mij en mijn manier van werken kun je lezen in nog meer reviews. 

Over onderwijs en mijn ervaringen in de praktijk schrijf ik artikelen, stukjes op linkedin en publiceer ik boeken.

Wil je meer weten over hoe ik opgeleid ben en waar ik mijn rijke ervaring tot nu toe opgedaan heb, neem dan een kijkje in mijn cv.  

 

Mijn visie en missie: 

Onderwijs lijkt al jaren in een kramp te zitten: hoge uitvalcijfers, een nijpend lerarentekort, hoge werkdrukbeleving en het gevoel weinig ruimte te mogen of kunnen nemen voor regie.

 

Het is mijn missie het onderwijs uit die kramp te halen door bij te dragen aan 

 

een meer positief-kritische, onderzoekende grondhouding, meer werkplezier en meer vákmensschap in het onderwijs. 

 

Waarom? Met meer vakmensschap en plezier je werk doen, leidt tot meer zelfvertrouwen, dus tot meer regie, meer ontspanning en meer ruimte om te spelen met de materie.

 

Daar varen de leerlingen in de klas, hun ouders en de onderwijsprofessionals zelf wel bij.

 

kennis ervaring creativiteit

 

Wie zich gehoord en gezien voelt, positief benaderd wordt , zich toegerust weet en invloed heeft,

is meer ontspannen en ontwikkelt zelfvertrouwen.

Wie ontspannen is en zelfvertrouwen heeft, verwerkt informatie beter en sneller.

In een stimulerende en ondersteunende onderwijsomgeving,

heeft men meer plezier in leren en werken.

Meer plezier leidt tot meer focus, zelfsturing en doorzettingsvermogen.

Zelfvertrouwen, zelfsturing en doorzettingsvermogen zijn nodig om goed tot leren en functioneren te komen.

Waar leraren  succes ervaren omdat ze teambreed en samen met ouders en leerlingen een soms complexe klus klaren,

ontstaat vertrouwen, toewijding en energie.

Van daaruit worden we/ze actief en maken we/ze vlotter de stap van praten óver naar dóen.

 

Dus:

Leer de kinderen en je groep kennen, écht kennen.

En, laat jezelf leren kennen als leerkracht en als collega.

Leer het team kennen als directeur. Leer je collega’s kennen. Leer de ouders kennen.

Investeer in de relatie. Toon belangstelling.  Toon initiatief.  Toon moed.

Praat meer mét kinderen in plaats van óver kinderen. Praat mét elkaar in plaats van over elkaar: collega’s en ouders.

Kijken, kijken, kijken. Luisteren, luisteren, luisteren! 

Stel vragen.  Ontspan.  Contact, contact, contact.

Wees je bewust van je impact, wees je bewust van de kracht van elke interactie, bouw een sterke basis en doe ertoe!

 

Volg mijn blogs op LinkedIn .