PUBLICATIES

Het grote invalboek

Het Grote Invalboek 

Een boek over invallen vanuit diverse perspectieven:
-die van de invalleerkracht
-die van leerlingen en hun ouders
-die van de schoolleider, collega’s en het bestuur

Een boek met antwoorden en 151 heldere adviezen, binnen de context van het aanhoudende lerarentekort en de tijdgeest van haasthaasthaast en prikkels. 

Even vertragen dus, investeren in mensen en de goede dingen goed doen. Aan de hand van een levendig en compleet boek, dat past in je broekzak.

Hoe ga je als school goed met invallers om en hoe zorg je dat ze terug willen komen bij jou?

Hoe bereid je je als invalleerkracht voor opdat het een mooie en zinvolle dag/week/periode wordt, waarin (wellicht anders) geleerd wordt?

Wat breng je mee (koffer met praktische ideeën en juiste mindset)?

Hoe kun je ervoor zorgen dat het voor alle leerlingen een dag wordt waarin ze vlot kunnen ontspannen en gezien worden?

TSO – proof!

Hoe voorkom je dat, of handel je, als ‘ze niet luisteren’? Hoe weet je wat je kunt doen als je niet weet wat je moet doen?

Hoe beweeg je als school en invaller samen soepel binnen AVG-beperkingen?

Betaling? Verwachtingen? Nakijkwerk? Overdracht? Feedback?

Vanuit onder andere deze gedachten en volop eigen ervaringen heb ik de inhoud geschreven.

Uitgever Donald Suidman interviewde invallers, schoolleiders en (commerciële en non-profit)leerkracht-uitzendbureaus. We maakten het geheel compleet met handige tips en handreikingen, te downloaden bij het boek.

Het grote invalboek is te bestellen bij elke boekhandel of via https://betereboeken.nl/product/het-grote-invalboek/

Meester in de Klas / 5e druk

19 april 2018 zag mijn nieuwe boek Meester in de klaspersoonlijk leiderschap voor leerkrachten het licht. 30 mei 2018 was de eerste druk uitverkocht. Inmiddels zijn we aan de vijfde druk! Het boek is zeer enthousiast ontvangen in het veld en goed gerecenseerd door Noëlle Pameijer, Christine Brons en anderen. Lees verder…

Zie hoe Luc Koning Meester in de klas tot winnaar kiest!

Combinatiepakket WUG en Arrangeren voor gevorderden en de OT-kaartenset

Let op: Bestel je WUG! Een beter OT voor leerkracht en leerling en Arrangeren voor gevorderden tegelijk, dan ontvang je de OT-in-drie-fases-kaartenset ter waarde van €14,95 er gratis bij! Waar die boeken over gaan? In dit interview van 9 minuten vertel ik het. En extra leuk, het is een gesprek met Daan van 12.

Bestel het combinatiepakket met de gratis kaartenset via deze link!

WUG! Een beter OT voor leerkracht en leerling

Hoe zorg je als IB’er ervoor dat niet alleen de ouders maar ook de leerkrachten goed betrokken worden in het proces van handelingsgericht arrangeren? En dat de stem van de leerling gehoord wordt? Hoe kan de leerling ook zelf deelnemen aan tafel? Hoe zorg je dat de bedachte aanpak uit het OT echt over de drempel van het klaslokaal komt? Lees verder…

Arrangeren voor gevorderden

De IB’er in positie als regisseur in het arrangeren. Daar zet dit boek  toe aan. Via de methodiek van de drie fases Van overzicht naar inzicht naar uitzicht regisseert de IB’er een OT naar diepgang, relevante afspraken en duurzame uitkomsten. In deze werkwijze worden de leerling zelf, de ouders, leerkrachten en externe genodigden wederkerig betrokken en wordt hun inbreng benut. Lees verder …

Kaartenset OT-fases en aanwijzingen

De illustraties in WUG kun je als kaartenset bestellen bij Instondo! Zo heb je de stappen en fases in een OT altijd handig bij de hand! Lees verder…

Gratis downloads

Bij al mijn boeken horen gratis formats, werkbladen en voorbeelden. Lees verder…

Arrangeer samen / 5e druk

Soms gaat er iets tijdelijk of langere tijd niet goed met een leerling. Het is dan nodig dat school met ouders en de leerling zelf, en mogelijk ook externe expertise in overleg gaan om te onderzoeken …  Lees verder…

Artikelen

In de TIB van februari 2024 vind je mijn artikel over Waarderend onderzoeken. Lees het artikel…

In de TIB van november 2021 vind je een artikel van mijn hand over teambreed arrangeren. Lees het artikel…

In de JSW staan twee artikelen die ik samen met Noëlle Pameijer schreef. Lees verder 1 … en lees verder 2…

Artikel Systemisch kijken naar teamontwikkeling en veranderingsprocessen

Artikel over scholen die echt stappen zetten naar meer inclusief onderwijs Rode draad in successen

Checklist Leidinggeven aan HGW