PUBLICATIES

Meester in de Klas  Nu al derde druk

19 april 2018 zag mijn nieuwe boek Meester in de klaspersoonlijk leiderschap voor leerkrachten het licht. Het was die dag 28 graden! Een bijzondere dag dus, in meerdere opzichten.

30 mei was de eerste druk (1000 boeken) uitverkocht. Inmiddels zijn we aan de derde druk.

Meester in de klas is een boek over en voor leerkrachten, directeuren, intern begeleiders en schooladviseurs/psychologen/orthopedagogen/ambulant begeleiders. Maar eigenlijk is het een boek voor iedereen die met kinderen of in teamverband werkt.

Het boek gaat in op vragen waar veel scholen mee worstelen: Hoe houd ik mijn werk leuk? Hoe zorg ik dat alle leerlingen krijgen wat ze nodig hebben? Hoe vormen we een sterk team? Hoe vind ik mijn weg om te doen wat van me gevraagd wordt, ook sinds de invoering van passend onderwijs, zonder doorlopend het gevoel te hebben dat ik tekort schiet? Hoe kan ik samenwerken met ouders waar dat niet vanzelf gaat?

Aan de hand van indringende cases en verrassende eye-openers, oefeningen en anekdotes uit de klas, helpt Meester in de klas je de regie (terug) te nemen over het werk, en professioneler en met meer plezier in de klas te staan.

 

Bekijk hier het inkijkexemplaar!

Recensies:

“Meester in de klas gaat over een prachtig beroep: de leerkracht die ertoe doet en het verschil maakt voor leerlingen.

 

Het is een persoonlijk, respectvol, hartverwarmend, optimistisch, informatief, inspirerend, gedurfd, professioneel en confronterend boek.

 

Simone gaat lastige onderwerpen, zoals werkdruk, klagen over passend onderwijs en plofklassen, niet uit de weg; ze werpt er een originele blik op.

 

Het boek zet je aan het denken, maar biedt je ook houvast met heldere do’s en dont’s.”

Noëlle Pameijer, grondlegger HGW en school-, GZ-, en kinderpsycholoog

“Meester in de Klas is een zeer rijk gevuld coachend handboek voor leerkrachten en andere onderwijsgevenden.

 

Een boek dat aanzet tot filosofisch nadenken én handelen. Een aanrader voor alle collega’s.”

Joyce Stitselaar, leerkracht

 

“Simone schreef een praktisch boek waarin ze moeiteloos bekende theorie integreert, waardoor haar boodschap ‘body’ krijgt.

 

Het boek ordent en zet aan tot reflectie om huidig en toekomstgericht onderwijs vorm te geven.”

Christine Brons, psycholoog en beeldcoachopleider

 

“Wat een geweldig boek! Je laat zien dat leerkracht zijn een vak is, een prachtig vak.

 

Zo’n boek was er nog niet voor leerkrachten. (…)

 

Meester in de klas is een soort Covey voor leerkrachten.”

Gerard van Vegchel, intern begeleider en leerkracht

 

“Bij het lezen van Meester in de klas ervaar je wat leerlingen in de klas zouden moeten ervaren. In dit prettig lezende boek word je uitgedaagd, nieuwsgierig gemaakt, aan het denken gezet en gestimuleerd om je werk nog beter te maken.

 

De voorbeelden zijn herkenbaar en de suggesties heel goed toepasbaar in je eigen groep.

 

Maar het allerbelangrijkste: het kind, de leerling wordt gezien. Niet als een wezentje op weg naar ‘een echt mens’, maar als een volwaardig persoon met behoefte aan erkenning van een betekenisvolle andere.

 

Elke leerkracht zal de schrijvende Simone van Dijk herkennen als zo’n betekenisvolle andere. Niet (alleen) voor kinderen, maar zeker (ook) voor collega’s. Een praktisch, prettig en stimulerend boek.”

Peter Mol, orthopedagoog en directeur Gedragondersteuning

 

Je kunt het boek bestellen via dit bestelformulier. De winkelprijs is €27,50. Veel schoolleiders kopen Meester in de klas meteen maar voor het hele team! Wil je meer dan 15 boeken tegelijk bestellen? Mail me dan even via info@simonetraint.nl voor een aantrekkelijke korting.

Bij Meester in de klas hoort werkmateriaal. Alle downloads waar in het boek naar verwezen wordt, vind je hier:

Het Doe-het-zelf-pakket-studiedag

De oefening Puzzelen op een vraag rond een leerling/ oefening kracht zien achter ongewenst gedrag

Leer- en lesfases

Voorbereiding gesprek met een leerling

Oefening met het vergroten van je ‘Cirkel van invloed’

De drie fases: Overzicht-inzicht-uitzicht

Een gespreksleidraad OT

Een paar checks in de voorbereiding van het OT

Een handreiking voor de leerkracht OT

Een OT voorbeeld whiteboard indeling

Goede leraren zijn vaak hele leuke mensen

Kernkwadrant leeg

Kernkwadrant voorbeeld ingevuld 

 

Meer lezen over arrangeren met leerkrachten, ouders en leerlingen? Lees dan Arrangeer samen!

TIBtool Arrangeer samen – 8 aanraders

4e druk.

ISBN 9789491725517

De opdracht binnen Passend Onderwijs is goed onderwijs te realiseren voor alle kinderen.

Goed onderwijs plus passende extra ondersteuning op basis van onderwijs- en opvoedingsbehoeften; doen wat nodig is voor het kind, in school, met ouders, zonder veel gedoe en zo lang als nodig is.

Arrangeren staat voor samen met ouders en leerlingen overleggen, en ook voor daadkrachtig handelen vanuit verantwoordelijkheidsgevoel. Niet alleen maar praten over, maar dóen!

Dat vraagt nogal wat van professionals en ouders.

Wie heeft welke rol en verantwoordelijkheid in dit proces? Zijn er wellicht bijtende belangen, hoe maken we die bespreekbaar en gaan we gezamenlijk echt doen wat nodig is voor uw kind/ onze leerling? En hoe verhoudt zich dit tot wat de andere leerlingen nodig hebben in de groep? En tot wat je redelijkerwijs kunt vragen van een school?

Arrangeer samen gaat over samen optrekken, samen puzzelen en samen doen wat nodig is en hoe ingewikkeld dat soms is.

In deze TIBtool bieden we concrete adviezen, tips en tools aan intern begeleiders, directeuren en schoolbegeleiders, als handreiking bij het arrangeren. We hebben het boek geschreven vanuit onze ervaringen in de praktijk; wat werkt goed, good-practise-voorbeelden en wetenschappelijke onderbouwing.

 

Bekijk vast een tool uit het boek: Checklist HG leiding geven

 

Marcel Mathijssen, uitgever en organisator van de grote WIB-en TIB-conferenties: “in 2014 gaf Simone op de TIB praktijkdag een masterclass Handelingsgericht werken en arrangeren, die met gemiddeld een 9,4 werd gewaardeerd.”

 

TIBtool ‘Arrangeer samen’ is uitgegeven in maart 2015 en reeds in vier drukken verschenen. Het boek wordt gebruikt door intern begeleiders, directeuren, adviseurs Passend Onderwijs en schoolbegeleiders.  Ook professionals in de jeugdhulp geven aan dat de inhoud van het boek goed aansluit bij hun werk.

 

Lees wat Peter Truijens, directeur Samenwerkingsverband Primair Onderwijs IJmond zegt over de bruikbaarheid van Arrangeer samen :

 

“In het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond (SWV PO IJmond) worden scholen gestimuleerd om werk te maken van een goed ondersteuningsteam waarin met ouders, school, consulent en eventuele andere betrokkenen (specialisten, SMW, etc.) gesproken wordt over een kind. Om dat gesprek te ondersteunen en om deelnemers aan dat gesprek tools te geven, heb ik alle 65 scholen in het SWV PO  IJmond voorzien van het boek ‘Arrangeer samen – 8 aanraders’ van Simone van Dijk en Sofie Rijnberg. Het is een mooi en compact boekje dat tal van praktische handreikingen en tools biedt en als leidraad gebuikt kan worden om het arrangeren verder te verbeteren. Echt een aanrader voor scholen, ouders, samenwerkingsverbanden.”

 

Naar aanleiding van mijn eigen ervaring in het veld met arrangeren, geef ik presentaties en trainingen.

Ook coaching-on-the-job is een effectief middel gebleken om Ondersteuningsteams beter te laten functioneren en Intern Begeleiders toe te rusten met specifieke vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen arrangeren.

 

Meer weten over basisvoorwaarden om te kunnen arrangeren?  Lees dan ook artikelen van mijn hand, verschenen in de JSW, over handelingsgericht werken:

img-JSW Januari 2014 Art. Vragen over HGW Nr. 6
img-JSW Februari 2014 Art. Vragen over HGW 2 -Nr 6

jsw 2jsw januari